branding definicia znacky

Rozhodli ste sa opustiť klasickú prácu a rozbehnúť vlastné podnikanie? Máte v pláne osloviť grafické štúdio, aby vám vytvorilo návrhy loga pre váš biznis? Verte, že dizajn je to posledné, na čo by ste mali pri zakladaní novej značky myslieť. Prečo? Odpoveď sa dozviete práve v tomto článku.

Často našu brandingovú agentúru kontaktujú zakladatelia nových značiek, aby sme pre ich podnikanie vytvorili logo. Sem-tam sa medzi nimi nájdu aj ľudia, ktorí túžia redizajnovať svoju zabehnutú značku a vymeniť starý kabát za príťažlivejší. V oboch prípadoch sa stretávame so základnou chybou, s nedostatočne definovanou značkou. Nepopierame, že dobrý dizajn vie očariť, ale stavať úspech iba na peknom obale nestačí. Dizajn je v našom procese tvorby značky tým posledným krokom. Je iba vizuálnym stvárnením dôkladne definovanej značky, precízne nastavenej stratégie a pútavého obsahu. Poďme sa teda pozrieť, ako prostredníctvom niekoľkých bodov zadefinovať svoju značku.

1. Kto ste a čo robíte?

Vo svojom podnikaní buďte presvedčiví. Nesnažte sa ponúknuť čo najširšie spektrum služieb alebo produktov. Ak vyrábate dizajnové klobúky, ale zákazníci vás navštevujú s otázkou, či im opravíte ich starý klobúk, definícia vašej značky a komunikácia nie je celkom zrozumiteľná. Precízne profilujte svoj produkt alebo službu a buďte odborníkom v danej problematike. Vsaďte na jednoduchosť a zákazník ľahšie pochopí, čo od vás môže očakávať.

2. Čím sa vaša značka odlišuje od ostatných?

Veľká konkurencia je v dnešnej dobe samozrejmosťou. Ak chcete uspieť a nestratiť sa v šedom priemere, váš produkt alebo služba musí mať niečo naviac. Niečo, čo prebudí túžbu v budúcich zákazníkoch. Dôkladná rešerš konkurencie je nevyhnutným bodom v procese tvorby novej značky. Pomôže vám vytvoriť obraz o tom, s čím prišli na trh iné značky a zistíte či ste schopní vymyslieť niečo nové. Hľadajte takzvanú dieru na trhu. Nezabúdajte však na svoju vášeň, ktorá vás priviedla k rozhodnutiu založiť vlastnú značku.

branding definicia znacky

3. Kto sú vaši zákazníci?

Pre koho je určený váš produkt alebo služba? Sú to deti, ich rodičia, hipsteri alebo dôchodcovia? Je dôležité vedieť, komu chcete váš produkt ponúknuť. Výberová káva z malých zberov pravdepodobne neosloví konzumentov klasického turka. Definícia cieľovej skupiny vám pomôže pri ďalšom kroku tvorby vašej značky – pri nastavení komunikačnej a obsahovej stratégie. Šetrite sily a mierte na ten správny cieľ.

4. Čo sľubujete svojim zákazníkom?

Každá značka prichádza so zárukou kvality, čerstvosti alebo dlhej životnosti. Sľubuje však vaša značka hodnoty, ktoré viete dlhodobo udržať? Nesľubujte nesplniteľné, pretože stratíte svojich zákazníkov. Je jednoduché komunikovať svoju značku prostredníctvom populárnych hodnôt akými sú ekológia, lokálne suroviny či kvalitný materiál. Myslite dopredu a dôkladne zvážte či hodnoty stanovené na začiatku dokážete udržať aj v momente, kedy sa vaša značka rozrastie. Skromnosť a obozretnosť v komunikácii je na prvom mieste.

illimite coffee roasters

A ako vyzerá dôkladná definícia značky?

Náš klient Illimité Coffee Roasters má o svojej značke jasno už od samého začiatku. Vďaka dôkladnej definícii dokázal vybudovať úspešnú značku. Dnes ju pozná napríklad Kancelária prezidenta alebo bruselská kancelária Facebooku.

1. Kto je a čo robí Illimité Coffee Roasters?

Illimité je pražiareň kávy zameraná na výberovú kávu.

2. Čím sa odlišuje od ostatných pražiarní?

Pražiareň sa zameriava na mikro zbery lokálnych farmárov. Znamená to, že celý zber daného farmára dokáže odkúpiť jediná pražiareň. Je to exkluzívna káva, ktorú v danom období neponúka žiadna iná pražiareň.

3. Kto sú zákazníci Illimité?

Kaviarne zamerané na výberovú kávu a kávoví fajnšmekri.

4. Čo Illimité sľubuje svojim zákazníkom?

Vždy aktuálne zbery kávy a čerstvo pražené zrná. Káva je pražená v malých dávkach s dôrazom na výsledný produkt, ktorý je balený ručne do ekologických vreciek.

Napísal: Ado Juráček