Illimité praziaren kavy

Lukáša káva vždy fascinovala a chutila mu. Počas jeho pracovného pobytu v Írsku  ju však začal vnímať trochu inak. Rôzne spôsoby prípravy, iné chute. Na Slovensku mal však vždy pocit, že aj napriek rôznym pôvodom, spracovaniam či varietám, vždy chutila rovnako.„Horko“. A tak prišlo na svet ILLIMITÉ.

 

Predpokladám, že na začiatku tvojej kávovej cesty to nebolo med lízať. Čo považuješ za zlomový moment v tvojom biznise?

Asi rok 2016, kedy som sa definitívne musel rozhodnúť medzi prácou a podnikaním. Telo to prestalo zvládať a počas toho roka som bol na dvoch operáciách. Vtedy som to vnímal „tragicky“. Teraz sa z toho teším, pretože mi to výrazne pomohlo v rozhodovaní čomu sa venovať ďalej.

Ako vnímaš aktuálnu situáciu, kedy na našom malom Slovensku rastú nové pražiarne ako huby po daždi? Je tu na to vôbec potenciál?

Potenciál určite je. Ľudia si radi vyberajú a skúšajú nové pražiarne, roasty a podobne. Ja sám som za to rád, vnímam to totiž ako zdravú súťaživosť. Núti ma to posúvať hranice kvality každým dňom ešte ďalej. Dôležité je, aby vznik pražiarní bol podmienený motiváciou priniesť na scénu niečo nové a lepšie. Vtedy vznik pražiarní vnímam pozitívne.

Povedz nám niečo o tvojom marketingu/reklame. Niekde si o sebe povedal, že ak sa niečo robí poctivo, ľudia si ho nájdu aj bez marketingu. Stále to platí?

Ako hovoríš, marketing neuznávam. Možno mu sám celkom úplne nerozumiem a ešte som v tomto smere nedozrel. Keď som bol malý, môj ocino mal malé papierníctvo a vždy hovoril, že pokiaľ robíš veci dobre, nepotrebuješ reklamu. Jediné čo potrebuješ je spokojný zákazník. Mojím marketingom sú referencie. Keď robíš veci dobre, ľudia si ťa nájdu aj cez zamurované dvere.

Illimité praziaren kavy

S Malina Studio si spolupracoval na tvorbe obalového dizajnu pre tvoje produkty. Myslíš si, že aj vďaka obalom je tvoja káva žiadanejšia?

Určite áno. Veľa firiem dizajn zanedbáva. Na druhej strane sú aj firmy, ktorých alfou a omegou je dizajn. Môj názor je taký, že dizajn by mal korešpondovať s produktom. Keď pracujete s kávami, ktorých základom je samotná specialty grade filozofia, teda produkcia v malom a s tým najlepším, nevyzeralo by dobre, ak by ste samotný produkt vysypali do igelitky a prelepili lepiacou páskou. S Adom sa mi spolupracuje veľmi dobre. Niekedy mám pocit, že zdieľame spoločné myšlienky. Komunikácia medzi nami je bezproblémová. Malina Studio vnímam ako jedno z najlepších grafických štúdií u nás vôbec.

Ako vyzerá bežný život pražiara? Si na všetko sám?

Áno. Čo sa firmy týka, stále som ešte na všetko sám. Samozrejme s nejakými drobnosťami mi pomáha Zojka (manželka), ktorú ale nechcem zaťažovať, keďže máme trojmesačného chlapčeka. Dá sa to zvládnuť, veľa času si vyžaduje aj náš starý dom (1943), záhrada a samozrejme aj otcovstvo.

Skoro som spadol na zadok, keď som sa predčasom dozvedel, že sa tvoja káva objavila v Bruseli v pobočke Facebooku. Ešte viac ma dostalo, že si vlastne reprezentoval nás všetkých, keďže ILLIMITÉ bola jediná značka zastupujúca Slovensko. Ako sa ti to podarilo?

Z Instagramu/Facebooku ma oslovila Dayna Geldwert. Napísala mi, že ich zaujal môj prístup, produkt a samotná prezentácia na sociálnych sieťach. Ponúkla mi teda reprezentovať Slovensko v ich nových priestoroch v Bruseli (každý členský štát EÚ reprezentuje jedna firma).

illimite specialty coffee

O niečo aktuálnejšia novinka – stretol si sa s našim prezidentom Andrejom Kiskom, kde si ho sprevádzal na jeho pracovnej ceste. Aký je a o čom ste si stihli pokecať? A prečo práve ty?

Ako som sa neskôr v Slovinsku dozvedel, pozvanie prišlo zo samotnej kancelárie prezidenta, čo ma veľmi prekvapilo a potešilo. Na pracovné cesty sa do delegácie väčšinou hlásia firmy napriamo cez agentúru. Celé to bolo veľmi narýchlo, spoznal som mnoho inšpiratívnych ľudí zo Slovenska aj Slovinska. Navštívil som aj preslávené miesto BTC City s ABC Accelerator v Ľubľane. Na pokec bolo veľmi málo času. Cestou späť si na mňa prezident spravil chvíľku a prišiel priamo medzi nás. Môžem len povedať, že je to „človek z ľudu“. Príjemný, priateľský a neformálny. Potešil ma hlavne jeho príbeh ako začínal. Jeho začiatky boli naozaj ťažké, ale mali svoj význam a miesto.

Poďme ešte späť ku Slovensku a kávovej kultúre. Ako ju vlastne vnímaš? Z môjho pohľadu by som Slovákov pokojne označil za kávičkársky národ, aj keď niektorí si ešte stále pýtajú pikolo.

Je to veľmi subjektívne. Všade sú ľudia, ktorí sa chcú učiť a ľudia, ktorí nie (vedia všetko). Ľudia, ktorí ocenia prácu tých, ktorí robia všetko preto, aby priniesli na trh poctivý a čo najlepší produkt. A potom sú tu ľudia, ktorí nevidia pozadie, ale vidia len výsledky. Slováci (teda aj ja) sa ešte stále majú čo učiť. Všetko sa totiž mení a transformuje v priebehu dní. Takisto aj kultúra kávy nie je nemenná, stále sa vyvíja. Je na každom či sa chce učiť alebo si myslí, že vie už dosť.

Osobne vidím základný problém v tom, že ľudia stále vnímajú kávu len ako zdroj kofeínu. Povedia, že nemajú čas na kávu, preto si domov kúpia kávovar na kapsule. Toto ja neberiem. Robím niekedy 13-15 hodín denne, ale vždy si nájdem čas na prípravu filtrovanej kávy. Zaberie to maximálne 5 minút a výsledok za to naozaj stojí. Navyše je tu ešte jedna vec. Keď chceme, aby pripravená káva bola dokonalá, okrem času musíme venovať pozornosť aj kvalite vody, mletiu, čerstvosti kávy a samozrejme čistote použitej výbavy. Keď niečo z toho zanedbáme, je to škoda. Vtedy radšej zákazníkom hovorím, že pokiaľ nemajú na kávu čas, nech si ju radšej ani nerobia.

Dopočuli sme sa, že plánuješ spustiť svoj nový brand Bloom. V čom bude iný od ILLIMITÉ a prečo si sa rozhodol pre tento krok?

BLOOM bude v podstate línia ILLIMITÉ, akurát logistika bude trošku iná. Keďže v portfóliu BLOOM budú vždy len experimentálne a vzácne LOTy, dostupnosť bude limitovaná. Filozofia ostáva rovnaká aj čo sa eco-friendly balenia týka. Krabička bude z recyklovaných papierov značky REMAKE, etikety taktiež a vrecko s kávou bude bio-degradable, zn. Biotré. Názov BLOOM preto, lebo pri príprave filtrovanej kávy je prvou fázou tzv. kvitnutie (po angl. blooming). Mojou prvou kávou bol Myanmar Hopong, ktorý už pri cuppingu odhalil neskutočné florálne arómy. Aj preto som sa utvrdil v tom, že BLOOM bude ideálny názov pre túto líniu káv.

Illimité praziaren kavy

Odkaz na záver?

Chcel by som všetkým odkázať, aby sa viac zaujímali o detaily súvisiace s kávou. Je ich naozaj veľa. Pri výberových kávach je to ešte intenzívnejšie. Za každou kávou sa totiž skrýva človek (častokrát niekoľko generácií), ktorý pestovaniu kávovníkov zasvätí celý svoj život. Jeho deň začína na plantáži a rovnako tam aj končí. Každým dňom sú jeho ruky viac zrobené a na jeho tvári pribudne opäť nejaká vráska. Preto si zaslúži pozornosť nás všetkých, ktorí s jeho kávou pracujeme alebo ju konzumujeme. Takisto aj za nás pražiarov výberovej kávy by som chcel odkázať, že si vážime každú podporu zo strany Vás zákazníkov.

V dnešnom svete konzumu to máme naozaj ťažké, preto zotrvať  vo filozofii, kde kvalita víťazí nad kvantitou, je niekedy naozaj na hrane únosnosti. Chcem sa poďakovať mojim zákazníkom, domácim nadšencom, kaviarňam MERCEK Café, MAD DROP Espresso & Brew Bar, WHITE DRAGON, AKADÉMIAPODNIK. Samozrejme ďakujem aj ostatným, ktorí príležitostne pracujú s mojou kávou.

Zhováral sa: Tomáš Nagy
Foto: Lukáš Kubíny, Illimité

illimite coffee package

Malina Studio sa podieľalo na tvorbe obalov pre kávy Illimité a Bloom.

So slovenskou pražiarňou Illimité Coffee Roasters spolupracujeme už dva roky. Za ten čas sme sa venovali zdokonaľovaniu obalov produktovej rady Illimité. Tieto skúsenosti sme potom aplikovali na obaly novej rady Bloom.

Naše portfólio