natasa jurackova slovart

Nataša knihy miluje od malička. Vo voľnom čase sa okrem čítania venuje svojim dvom psom, dobrému jedlu, pleteniu a vzdušnej akrobacii. Pred troma rokmi  sa dala prvýkrát potetovať a odvtedy pribudli ďalšie tri tetovania, zatiaľ jedno knižné. Viac sa dozvieš v dnešnom rozhovore s marketingovou dušou vydavateľstva Slovart.

Ahoj, Nataša, na úvod jedna povinná jazda. Súdiš knihy podľa obalu?

Ako kedy, keď je možnosť výberu, určite. Ak je kniha k dispozícii v slovenskom aj českom jazyku, vyberám si podľa obálky. Väčšinou dám však skôr na odporúčania svojich knižných kamošov.

Povedz nám niečo o svojich začiatkoch. Čo všetko si si preskákala predtým, než si prišla do Slovartu? Tvoj background?

Moja prvá práca bola v kníhkupectve Panta Rhei, potom som prešla do vydavateľstva Evitapress, strávila som jedno leto ako čašníčka v bistre, týždeň som vydržala v call centre a tesne pred Slovartom som bola pár mesiacov v tlačovej agentúre. V Slovarte som začala ako sekretárka, kde som po dvoch rokoch prešla do kancelárie s nápisom marketing.

Bol tvoj sen robiť v tejto brandži?

Nikdy som nesnívala o marketingu, ale knihy sú moja láska odmalička, čiže akákoľvek práca s nimi bola moja vysnívaná. Vďaka nim som sa našla aj v marketingu, čo je úplne super. Ak by som sa mohla vrátiť do minulosti a znova si vybrať vysokú školu, určite by som sa zamerala na marketing.

Keďže ťa marketing a reklama bavia, nezvažovala si aj agentúrny život?

Jasné, napadlo mi to. Zatiaľ mi však totálne vyhovuje náš knižný mikrosvet. Neviem, či by som zvládala ten level stresu.

Poďme teraz priamo k tvoje práci a do zákulisia vydavateľstva. Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň? Čo všetko máš na starosti?

Ráno cestou do práce obstarám naše dva instagramy (všeobecný slovartovský a ten venovaný našej tínedžerskej sekcii), po príchode do kancelárie vybavím maily, pofotím knihy na naše sociálne siete a potom sa to líši deň od dňa. Medzi moje najbežnejšie činnosti patrí dohadovanie besied našim autorom v kníhkupectvách, potom aj účasť na nich, zadávanie vizuálov ku kľúčovým titulom, brainstormovanie s kolegami, starostlivosť o web, písanie tlačových správ či komunikácia s médiami.

Dvakrát do roka pripravujem spolu s externým grafickým štúdiom katalóg. To je taký hardcore mesiac, že niekedy neviem, čia som, ale ten výsledok vždy stojí za to.

Ľudia si môžu myslieť, že keď robíš vo vydavateľstve, máš kopu času na čítanie. Je to naozaj tak? 😀

Áno, naozaj je to tak, že si to veľa ľudí myslí, ale čas na čítanie mám naozaj len mimo pracovnej doby. Minule nám však v budove vypadla elektrina a hlásili nám jej nahodenie do dvoch hodín, tak sme si s kolegyňou zobrali knihy a hľadali pekné vety, ktoré sme potrebovali k prebiehajúcej kampani. Takže teraz môžem na otázku, či si v práci čítam, odpovedať, že sa mi to za 5 rokov podarilo raz 🙂

Myslíš si, že je ťažké v dnešnej digitálnej dobe predávať knihy? Cítite z dlhodobého hľadiska vo vašom vydavateľstve určitý pokles v číslach alebo to je práve naopak?

Nie, naše skúsenosti hovoria, že ľudia stále čítajú. Nemyslím si, že nám digitálna doba rapídne ublížila. Stáva sa, že sa rodičia „sťažujú“, že ich dieťa nečíta a radšej trávi čas na počítači alebo s mobilom v ruke… pýtajú si radu, ako priviesť deti k čítaniu… Väčšinou však zistíme, že aj spomínaní rodičia trávia voľný čas pred telkou. Ako má teda dieťa vedieť, že aj čas strávený s knihou môže byť zábava? Nehovorím, že rodič knihomoľ rovná sa dieťa knihomoľ, ale čítanie s rodičom v detstve je základ.

A čo mladá generácia spisovateľov? Cítiš to tak, že bude stále čo vydávať aj o pár rokov?

Stopercentne, nádejní autori, či už zahraniční, alebo tuzemskí, stále píšu. Nám chodí priemerne 10 rukopisov týždenne, nehovorím, že všetky sú na vydanie, ale nehrozí nám, že by sme nemali čo vydávať. Naša najmladšia autorka mala 17, keď napísala svoju prvú knihu. Rovnako, ak nie viac, nám chodí ponúk od vydavateľov či agentov zo zahraničia.

Aké atribúty musí mať v dnešnej dobe kniha, aby bola predajná a aby zaujala čitateľa? Je to práve aj o tom spomínanom obale alebo je stále na prvom mieste obsahová forma?

To je čistá alchýmia a recept je neznámy. Áno, pomôže dobrá obálka, áno, musí to mať super obsah, ale musí mať aj niečo extra, a to nevieme konkrétne pomenovať… Nikdy nevieme určiť, čo presne zafungovalo. Knihe pomáhajú aj „externé“ veci. Napríklad, ak podľa knihy natočia film či seriál a je úspešný, vidíme to aj na predaji knihy.

Určite ti prejde rukami množstvo kníh, či už priamo alebo len virtuálne. Daj nám nejaké tipy, ktoré ťa v poslednom čase zaujali?

Moja aktuálna srdcovka je kniha Call me by your name – Daj mi tvoje meno od Andrého Acimana, ktorú práve pripravujeme na vydanie. Siahla som po origináli v angličtine, lebo by som si ako správny knihomoľ neodpustila, ak by som si pozrela skôr film, ako prečítala knihu, a ten mal premiéru vo februári, keď bola kniha len u prekladateľky. Je to príbeh lásky medzi dvoma mužmi-chlapcami, odohráva sa to v talianskom mestečku počas leta v 80. rokoch. Je tam veľa vášne a lásky s veľkým L a veľa, veľa krásnych myšlienok. Aj som sa zasmiala, aj som si poplakala.

Strašne rada pri knihách plačem. Plač je dosť často mojím merítkom , či bola kniha dobrá 😀 Bola som na tom v kine a z filmu som mala presne také pocity ako z knihy. A teraz ju čítam zas, kolegyňa mi vrátila požičanú knihu a neodolala som, musela som si ju jednoducho znovu prečítať. A určite si ju nenechám ujsť ani v slovenčine. Je tam veľmi zaujímavá slovná hračka a som zvedavá, ako sa s ňou prekladateľka popasovala. A taká životná srdcovka je určite Harry Potter, rada sa k nemu vraciam.

Nejaký odkaz na záver? Obľúbený citát z knihy?

Koľko mám priestoru? Ak čítam knihu, musím mať poruke ceruzku, lebo som ten „barbarský“ čitateľ, ktorý zahýba rohy a podčiarkuje si citáty. Mám ich veľa, ale tento z Harryho Pottera je takou mojou mantrou: „Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.“

Zhováral sa: Tomáš Nagy
Nafotil: Ado Juráček

slovart 20rokov edicie MM

Malina Studio sa podieľalo na tvorbe kampane pre 20. výročie edície MM z vydavateľstva Slovart.

S vydavateľstvom Slovart spolupracujeme niekoľko rokov. Naša spolupráca začala formou navrhovania knižných obálok. Postupom času sme sa však vyprofilovali na partnera pri tvorbe tématických inzercií a mini kampaní pre horúce knižné tituly.

Naše portfólio